Kettilsdotter

Kamakura & Enoshima, november 2012

Dags att fortsätta berätta om saker jag upplevde när jag bodde i Japan! Den 14 november 2012 åkte jag med min skola på skolresa till Kamakura och Enoshima. Vi åkte buss dit – 6 eller 8 bussar behövdes för att alla skulle få plats. Kamakura ligger en bit utanför Tokyo, så vi kom fram omkring halv tio på förmiddagen. Det var en fantastiskt fin dag! Så pass fin att jag omkring lunchtid behövde ta av mig jackan och nöjde mig med två lager tunna tröjor. Jag njöt av den perfekta temperaturen (tänk tidig svensk höst, soligt och fortfarande behagligt varmt trots att vinden är något kylig) medan många av mina klasskompisar frös…

Vårt första stopp var på stranden i Kamakura. Vi njöt av utsikten, pratade med kompisar och lärare, tog foton… Sedan åkte vi vidare upp till templen. Det finns många kända tempel i Kamakura, men vi besökte två. Först besökte vi Kotoku-in som är känt för den jättestora Buddhan. Innanför ingången till tempelområdet fanns en jättefin trädgård. Sedan gick vi upp till Buddhan, tog lite foton omkring den, och så var vi några stycken som gick in i den också.

Buddhan byggdes år 1252. Den är gjord i brons och föreställer Amida Buddha. Från början stod den inomhus, men det trätemplet förstördes i en tsunami i slutet av 1400-talet. Sedan dess har statyn stått utomhus. Statyn är 13,35 meter hög  inklusive sockeln (endast statyn 11,3 meter) och väger 121 ton (källa: templets egen hemsida). Bakom Buddhan finns en till tempelträdgård. Där finns ett andra tempel som heter Kangetsudo Hall.

Sedan tog vi oss vidare till Tsurugaoka Hachimangu-templet, som är Kamakuras viktigaste tempel. Det grundades av Minamoto Yoriyoshi år 1063 och flyttades till sin nuvarande plats av Minamoto Yoritomo år 1180. Templet är tillägnat Hachiman, som är familjen Minamotos beskyddare, och även beskyddare för samurajer i allmänhet.

Templet ligger ovanför en lång trappa. Nedanför trappan finns en scen för dans, musik och nohföreställningar. Det finns även ett litet andratempel till höger om trappan. I huvudtemplet finns ett litet museum.

Vid ingången till templet finns två dammar. Den ena har tre öar och representerar Minamotoklanen, och den andra har fyra öar och representerar Tairaklanen som var ärkefiender till Minamotoklanen.

Jag tycker om att besöka japanska tempel. De är ofta så vackra, och det finns ett speciellt lugn på de platserna, även om de ligger mitt i en stor, hektisk stad. De här två templen är väldigt kända, och jag är glad att jag fick chansen att besöka dem.

Innan vi åkte vidare fick vi gå omkring längs en känd shoppinggata en stund. Sedan fortsatte vi till ön Enoshima som ligger strax utanför Kamakura. Det finns massor att se även på Enoshima, men vid det här laget var både jag och min kompis så trötta på att gå omkring att vi höll oss nere vid havet, strosade omkring i souvenirbutikerna och bara gick en liten bit upp på ön. Men jag bestämde mig för att åka tillbaks till Enoshima för att se resten av ön vid ett senare tillfälle. Det var så fint där!

Avslutningsvis kommer här en massa foton jag tog under dagen.