Kettilsdotter

Treårsdag

Tänk, idag är det precis på dagen tre år sedan jag såg Tokio Hotel för första gången. Det var i Hannover, 5 maj 2007. Biljetterna köpte jag strax efter jul 2006, bara två veckor efter att jag för första gången hört deras låtar. Så blev turnén uppskjuten och några konserter flyttades, bland annat min. Därför kunde inte min syster följa med som det var tänkt från början, utan jag åkte med en annan tjej.

Resan var mycket händelserik, och jag kommer inte att göra en liknande resa igen! Buss från Örebro till Malmö, där blev det en panikartad taxifärd då vi upptäckte att vi var på fel bussterminal. Hann till bussen, som blev försenad, men vi hann ändå med färjan över till fastlandet. Buss genom Tyskland, paus och bensträckare i Hamburg vid femtiden, soluppgång mellan Hamburg och Hannover. Otroligt vackert, det kommer jag aldrig att glömma! Framme i Hannover vid sjutiden på morgonen. Vi fräschade till oss lite inne på toaletten på centralstationen, köpte frukost och utforskade sedan staden under dagen. Kring middagstid tog vi spårvagnen till konsertarenan och tillbringade mesta tiden vid grindarna på baksidan med några andra fans som pratade med vakterna.

Vädret var helt underbart, men jag var ändå glad att vi hade sittplatser, för jag hade inte klarat av att köa där, inte på min första konsert. Våra platser var bra, tror vi satt i tredje sektionen från scenen räknat, på Toms sida (vänster sida). Det var en fantastisk konsert, en otrolig upplevelse! Jag är så otroligt glad att jag fått uppleva Tokio Hotel på tyska, i Tyskland, under deras Zimmer 483-turné, innan de blev världskändisar.

Efter konserten stod vi med en massa andra fans vid grindarna i flera timmar, tills bandet åkte därifrån i sin turnébuss. Då återvände vi till centralstationen där vi ”övernattade” med några fans som skulle åka till Berlin morgonen därpå. Den andra tjejen sov större delen av natten. Själv satt jag och de tyska tjejerna och pratade om konserten och tittade på varandras bilder och videor.

Kring halv fyra på morgonen väckte jag min resekompis och vi gick iväg till busstationen för att vänta på bussen som skulle ta oss hem till Sverige kl fyra. Klockan blev fem. Ingen buss. Vi tappade känseln i våra händer och tår. Klockan blev sex. Fortfarande ingen buss, och vi började få panik. Ringde hem till pappa (haha, det var den första lösningen jag kom på) som sa att det fanns tåg vi kunde ta. Lyckades göra mig förstådd vid servicedisken framåt sju, killen som hjälpte till var oerhört vänlig och gav oss extra hjälp vid biljettautomaten. Vi fick lov att vänta till åtta på att tåget skulle gå. Många byten på vägen mot Sverige, så jag var tvungen att hålla mig vaken för att vi inte skulle hamna fel. Till slut kom vi ändå fram till Malmö igen (och då bar det av mot Stockholm för min del).

Inför alla resor jag gjort efter denna, så har jag alltid skaffat någonstans att övernatta, jag har alltid kollat att det finns flera resealternativ ifall det skulle hända något med tåget/bussen/vad jag nu reser med, och jag ser alltid till att ha en reservresekassa på bankkontot.

Här kommer några foton från konserten, inte så bra kvalitet men jag skyller på min dåvarande kamera.